سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 63047

  بازدید امروز : 0

  بازدید دیروز : 1

فلسفه رسانه های جمعی

 
[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ::: شنبه 85/7/15::: ساعت 11:23 صبح

سوال اساسی من در این مقاله چگونگی قرار گرفتن سریال نرگس با موضوعی اجتماعی و جدی در بخش سریال های روتین شبانه است و اینکه چگونه این مموعه با چنین موضوع جدی توانست جایگاه و مخاطبان خود را در جامعه پیدا کند وچگونه مخاطبانی که در سالهای اخیر به سریال های شبانه با موضوع طنز عادت کرده بودند توانستند یک ملودرام اجتماعی را به عنوان برنامه شبانه بپذیرند؟

به همین منظور ابتدا مختصری در مورد انر ملودرام ارائه می شود و در ادامه به علل جذب مخاطب نرگس خواهیم پرداخت.

مختصری در مورد ملودرام:

ملودرام معمولا به نمایشنامه های مردمی و توده پسند در اروپای قرن نوزدهم اطلاق می شد که عناصرشان رنگین تر و بزرگتر از زندگی روزمره بودند. ملودرام از آثار اولیه گوته و شیللر نشات می گیرد. در واقع ملودرام داستانی است برخوردار از عشق و اشک و اندوه.

ملودرام یکی از ژانرهایی است که از بطن جامعه بر خاسته و زندگی مخاطبان را نمایش می دهد و مخاطب با موضوع و بازیگران آن احساس همذات پنداری بیشتری  دارد.

به علت همین ویژگی نزدیکی با مخاطب به سرعت جایگاه خود را درجامعه باز می کند .

 

ملودرام نرگس

 

نرگس ملودرامی اجتماعی خانوادگی است که کشکش خانوادهای ثروتمند با خانواده ای کم بضاعت را بر سر ازدواج فرزندانشان نشان می دهد. نرگس داستانی است از عشق و  اشک و اندوه که در بستر خانوادگی شکل گرفته یعنی محتویات و موضوعات ملودرام را در بستری خانوادگی ارائه کرده است.

قصه نرگس واقعیت ها و رویداد های تلخ و در دناک خانواده و اجتماع امروز را به تصویر کشانید . مشکلات و مسایلی که مردم هر روزو هر لحظه در هنگام کار و فعالیت در گیر آن هستند و حالا ساعت 11 شب افراد فارغ از کار و فعالیت روزانه که می خواهند به هیچ مو ضوعی فکر نکنند به تماشای نرگس می نشینند و گویی به نوعی داستان زندگی خود را مرور می کنند و حواث روز را دقایقی از ذهن می گذرانند.

 مجموعه‌هایی که هر شب روی آنتن می‌روند، اگر داستان و شخصیت‌پردازی خوبی داشته باشند بینندگان را به خود جذب می‌کنند. «نرگس» با برخورداری از این ویژگی، با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده است.

نرگس به عنوان اولین کار نمایشی، ملودرام و غیر طنز ایرانی اگر حرکت و کار تازه ای نباشد ، بدون شک پدیده است. و با سریال نرگس فصل جدیدی در سریال های نود قسمتی باز شده است.

جذب مخاطب گسترده می تواند یک شاخصه مثبت برای نرگس محسوب شود. جایی که از حیطه زیبایی شناسی خارج شده و وارد مقولات جامعه شناختی می شویم. نرگس از نیاز و اشتیاق مخاطب برای دیدن ملودرام خبر می دهد؛ ژانر محبوب همه ادوار، که بیش از تعقل با احساس سروکار دارد.

یکی از مهمترین دلایل جذب مخاطب نرگس به عنوان مجموعه روتین شبانه ای نود شبی با مضمونی جدی و اجتماعی عدم پیچیدگی در قصه سریال نرگس بود که موجب شده بود مخاطبان به راحتی قادر به پیش بینی اتفاقات این سریال باشند. عدم طرح مسئله و به چالش کشاندن ذهن تماشگر یابه تصویر کشاندن معانی عمیق و جدی از علل دیگر این مطلب می باشد.

این عدم پیچیدگی در روند سریال آثارمتفاوتی برجای گذاشت که از سویی به روندکیفی آن تا حدودی ضربه زد اما از سوی دیگر در زمینه جذب مخاطب مثبت عمل کرد.

واقعی بودن و رئال بودن از دیگر دلایل جذب مخاطب نرگس است. مخاطب ایرانی با این ماجرا و قصه ها چه در زندگی خود چه در زندگی اطرافیان خود آشنایی کامل دارد.

طبق نظر سنجی انجام شده توسط سازمان تحقیقات و سنجش برنامه ای صدا و سیما از بین 812 نفر از افراد بالای 12 سال ساکن شهر تهران نرگس در بین سریال های هفته چهارم که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید بالا ترین رتبه را کسب کرد.

بنا بر این نظرسنجی سریال شبانه نرگس 76% مخاطب و 96% رضایت بیننده را به خود جلب کرد.

 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

اشتراک